Studenter skriver noveller om Uppsala

2016-02-18

Fotografi på omslaget till novellsamlingen fotograferat utomhus på Nybron.

Novellsamlingen "Åtta minuter och andra uppsalanoveller" har precis kommit från tryckpressarna med noveller skrivna av studenter i svenska.

Novellsamlingen "Åtta minuter och andra uppsalanoveller" har precis kommit från tryckpressarna. Författare är studenter på kursen Kreativ svenska vid Uppsala universitet som skrivit varsin novell om Uppsala. Vi kontaktade kursansvarig Annika Hillbom på institutionen för nordiska språk för att få veta mer.

Vad handlar novellerna om?

– Det går att urskilja några teman i novellerna: dystopisk framtid och klimatförändring, vardagsberättelser, kärleksberättelser och övernaturligt. Studenterna har fått i uppdrag att skriva en novell som utspelar sig i Uppsala. Det är ofta utvecklande att tvingas förlägga berättelsen i en miljö man känner. En berättelse utspelar sig i en bisarr studentkorridor, en annan om en buss som kör iväg åt helt fel håll. En novell utspelar sig i Luthagens livs med olika karaktärer i en cirkelkomposition, en handlar om valet av studier på universitet, är det ditt val eller föräldrarnas val?  Andra exempel är noveller om våldtäkt, självmord och religiös sekt.

Vilka går kursen?

–  Det skiljer lite mellan Gotland och Uppsala, kursen har getts på båda platserna. I Uppsala är det mest studenter och det har varit ett högt söktryck, det är en populär kurs. På Gotland har det varit mer varierat med yrkesverksamma och studenter, till och med någon som gett ut en roman.

Hur undervisar man i kreativ svenska?

– Pedagogiken är viktig eftersom det ofta finns en prestationsångest förenat med skönlitterärt skrivande. Många tycker det är svårt att visa andra vad man skriver. Det viktigaste är därför en bra stämning där studenterna är trygga. Med mig och med varandra. Jag försöker avdramatisera skrivandet, allt man skriver kan inte bli bra.

– Studenterna får inte något betyg på enskilda uppgifter, det vore fel rent pedagogiskt. Istället finns ett antal kriterier, till exempel utveckling och bredd i skrivandet, som jag utgår ifrån vid en samlande bedömning i slutet av kursen. På kursen får studenterna skriva essäer, romanrecension, novell och arbeta med olika innehåll som miljöbeskrivning, personer, dialog. De får också arbeta med samma situation utifrån olika stilar och berättarperspektiv.

Varför tror du studenterna går kursen?

– Det är kul med skönlitterärt skrivande och blir ett komplement för olika studenter. Studenterna tvingas tänka kring sina och andras texter, det ger perspektiv och nya idéer.

 

Relaterad information